2022-10-18 07:19Pressmeddelande

Eways vinner största laddinfrastruktur-affären inom köpcentrum

Laddstationer i Westfield Täby centrum Laddstationer i Westfield Täby centrum

Den oberoende laddoperatören Eways vann Unibail-Rodamco-Westfields (URW) upphandling kring laddinfrastrukturen i Westfield Mall of Scandinavia, Westfield Täby centrum och Nacka Forum, där cirka 200 nya publika laddare ska installeras.

Det är Sveriges hittills största laddinfrastrukturaffär inom köpcentrum.

– Det är jätteroligt att URW valde Eways. Vi har redan ett nära samarbete och får nu ansvar för alla delar av laddinfrastrukturen i den här satsningen. Det är ett fint förtroende och vi ser fram emot att tillsammans med URW fortsätta driva på omställningen till ett fossilfritt samhälle, Victor Lindwall, ansvarig säljare på Eways.

Eways har sedan tidigare driftansvar för laddplatserna i Westfield Täby centrum och Nacka Forum. I och med upphandlingen tar Eways även över driften i Westfield Mall of Scandinavia, som Vattenfall tidigare ansvarat för. Laddstationerna kopplas därmed upp mot Eways molntjänster så att de kan lastbalanseras, få mjukvaruuppdateringar etc. Via en portal kan URW sedan följa laddstatistiken.

– Vi är väldigt nöjda med Eways engagemang och servicegrad, vilket är en stor anledning till att vi valt dem som leverantör av laddplatser till samtliga av våra svenska fastigheter, säger Jimmy Ekström, Head of PMPS Northern Europé.

Täby centrum först ut

Westfield Täby centrum är först ut och har i dagarna adderat 50 nya laddplatser. Totalt kan de nu erbjuda 74 laddplatser till besökare, vilket har varit stor efterfrågan på.

När Westfield Mall of Scandinavia är klar med sin installation i januari kommer de att ha totalt 155 laddplatser. Därmed blir Westfield Mall of Scandinavia det köpcentrum som har flest publika laddplatser i Sverige. Nacka Forum kommer vid samma tidpunkt kunna erbjuda totalt 78 laddplatser.

Kostnaden för laddning är 4 kr/kWh i samtliga köpcentrum, vilket innebär att en full laddsession för en normalstor elbil kostar cirka 160 kronor (med en batterikapacitet på 40 kWh). Betalning sker via Eways laddkort eller appen Easypark, och Eways kundtjänst är öppen dygnet runt.

Fakta kring upphandlingen
- Upphandlingen omfattar nyinstallation av 197 publika laddplatser: Westfield Täby centrum (50 nya), Westfield Mall of Scandinavia (97 nya), Nacka Forum (50 nya) samt ett mindre antal laddplatser för personal och driftansvar.
- Totalt kommer det finnas 307 publika laddare i ovan nämnda centrum inom ett halvår.
- Miljönyttan kring de 307 laddplatserna beräknas till 2 000 ton koldioxid årligen sett till nyttjandegrad jämfört med om parkeringsplatserna använts av fossilbilar.

För mer information kontakta:
Victor Lindwall, säljare Eways mobil: 0722 369 555, mail: victor.lindwall@eways.se

Eways är den ledande oberoende laddoperatören i Sverige. Vi underlättar för både företag och privatpersoner att köra elbil genom att leverera och drifta nyckelfärdiga laddningslösningar. Vi erbjuder enkel, snabb och säker laddning hemma, vid arbetsplatsen och publikt. Vårt nätverk av laddplatser växer snabbt och vi har mer än 21 000 uppkopplade laddplatser, varav cirka 4 000 publika, över hela Sverige. Eways fick 2022 utmärkelsen Gi Gasell som ett av Sveriges snabbast växande företag. Vår vision är att vara en ledande kraft för att ställa om till det fossilfria samhället. Läs mer om oss på www.eways.se.