2019-11-27 10:47Pressmeddelande

Eways laddar Bring

Helt fossifria leveranser år 2025, det är Brings mål. Nu tar man ett steg närmare målet, ihop med Eways, genom att installera laddstationer för de eldrivna distributionsbilarna från det svenska Clean Tech-bolaget Inzile, ett bolag där Bring själva investerat.

Under hösten kommer Eways leverera laddstationer och sin smarta laddtjänst till åtta nya laddplatser på Brings terminal i Västberga. Laddstationerna skall ladda Brings nya eldrivna distributions- och citybilar och är en del i bolagets gröna omställning med målet om att alla leveranser ska vara helt fossilfria år 2025.

-Elektrifiering är en viktig del i vår hållbarhetssatsning för att vi ska nå målet om helt fossilfria leveranser år 2025. Vi ser därför samarbetet med Eways som en viktig bidragande del i vår gröna omställning där de står får infrastrukturen till dessa fordon, säger Catherine Löfquist, Sustainability Manager på Bring.

Redan för fem år sedan placerade Bring ut sina första laddstationer i Stockholm. Därefter har bolagets efterfrågan på fossilfria leveranser ökat och nu väljer man att bygga ut antalet laddstationer för att möta den ökade efterfrågan.

-Vårt mål på Eways är att våra barn och barnbarn skall leva i ett fossilfritt samhälle. Att minska utsläppen från transporter i städer är en mycket viktig del i denna stora samhällsomställning. Därför är det så kul att vi nu utökar samarbetet, med smarta laddstationer till Bring säger Niclas Sahlgren, VD på Eways.

Tidigare i år klev Bring in som investerare i det svenska Clean Tech-bolaget Inzile som utvecklar eldrivna arbetsfordon. Redan i början på nästa år kommer de första fem fordonen från Inzile levereras till Bring som skall använda dessa för distribution inom staden och redan i december börjar de första distributionsbilarna från Inzile att rulla för Brings räkning. De smarta laddstationer som Eways levererar till Bring i höst kommer att ladda Inzile PRO4-fordonen med upp till 22 kW effekt.